lördag 2 januari 2010

2009 katteriet i korthet

Året färgades av kattungar, möte med drömkatten, klubbyte och inte minst utställningsdebut.



DE-kullen, Diesel & Esprit

Största händelsen i katteriet 2009 var naturligtvis när Ariel fick Diesel och Esprit. Två underbara blåtabbybarn.
Diesel flyttade in hos en familj med birmaflicka i Göteborg.
Esprit såg lovande ut och fick stanna kvar hos oss. Lovande sa även domaren på hennes första utställning.

Utställningsdebut

Dagen innan lucia var det dags för både Esprits och min utställningsdebut. Esprit var 8 månader när hon ställdes ut och tävlade i klass 11.



Ex 1 till Esprit
Hade inga som helst förväntningar på utställningen mer än att genomföra den utan att skämma ut oss fullständigt. Desto större överraskning blev det när Esprit fick ett Ex 1 med sig hem med finfina omdömen. Att hon dessutom blev uttagen till nomiering gjorde inte glädje mindre även om jag just då inte riktigt förstod vad som hände. I nomineringen blev hon 3:a, slagen av underbara White Treasure's Easy to Love och en norsk skogskatt. Gissa om det var en stolt matte som gick hem den kvällen. Esprits bedöming finns på vår hemsida.

Klubbyte - från SNRF till Darak

För att kunna ställa ut Esprit var jag tvungen att göra ett klubbyte. Det var inte utan tveksamhet som jag till slut beslutade mig för att lämna SNRF för att gå med i danska Darak. SNRF har jag varit otroligt nöjd med.

Darak har visat sig vara en kanonförening med ganska många svenska birmauppfödare, så jag känner mig välkommen och i gott sällskap.

Drömkatten - Frozen Heart

Ibland dyker det upp någon som får ens hjärta att bubbla till. Så var det när jag mötte virvelflickan och drömkatten Frozen Heart. Den lilla blå birmahonan som hade allt det som jag önskat. Vi fick glädjen att ha henne hos oss i några veckor. Hon utvecklades mycket under dessa veckor från en mycket blyg flicka till en busig virveltös och tog en stor plats i mitt hjärta.



Tyvärr visade det sig att hon hade en överraskning, som innebar att hon inte är lämplig för avel och utställning. Det gjorde att jag var tvungen att lämna tillbaka henne. En sak är dock säker hon kommer att bli en fantastisk sällskapskatt och ge sin nya ägare mycke glädje och mys med sina tokiga upptåg och tillgivna sätt. Lyckost hon/han!

Sökandet fortsätter ...
Det kan låta grymt att lämna tillbaka drömkatten bara för en enda sak - och det vill jag lova - det var det. Det var först efter mycket lirkande jag fick familjen att gå med på att öppna vårt hem för en tredje och definitivt sista katt.

Familjen var tidigt mycket eniga om att en katt räcker fullständigt. När jag ville behålla Esprit var de ordentligt tveksamma, de hade det ena motsträvia argumentet efter det andra till varför vi inte skulle behålla. Som tur var lyckade Esprit trollbinda tre av fyra familjemedlemmarna och numer är hon allas gullegris. Med gott stöd, kvinnlig list och uthållig övertalning lyckades jag förhandla mig till ytterligare en katt och lova en maxgräns på 3 katter.

Idéen med Webberiet's är bedriva avel och ställa ut den påtänkta avelskatten för att få en proffessionell bedömning som underlag för framtida matchningar. Det är med många kriterier som den sista katten i vårt katteri måste uppfylla om hon ska inta få den sista platsen. För min del spelar det ingen roll om det tar 1 månad eller 10 år innan jag hittar henne. Det viktigaste är att det klickar till vid mötet och att ömsesidigt tycke uppstår. Sen ska alla de andra bitarna också trilla på plats. Stam, typ, sockor, färg, ögon, och temperament, så klart, så sökandet fortsätter kanske finns hon där ute någonstans ... någon dag.

Tack

Varmt tack till alla er som hjälpt och stöttat mig under det gångna året:
  • Annika - White Treasure's för råd och stöd vid klubbyte och utställning
  • Mary - Backkara's för bekantskapen med drömkatten

  • Elin för lånet av Salo
  • Annmi för dina trevliga kommentarer i bloggen

  • Göteborgsfamiljen för att ni gett Diesel ett bra hem

  • ABC-kullens familjer för bilder och berättelser
  • Stina med familj för trevliga kattsamtal och besök

  • SNRF för att ni är så hjälpsamma och trevliga
  • Min egen familjen, såklart, för att ni finns

2 kommentarer:

  1. Underbart ♥ Jam Kram & NosePûssar från oss!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Ann-Louise! Grattis till priset och din "examen". Du kommer att bli / är en fantastisk kattmamma! Kul att Esprit lyckades så bra. Jag vill bara passa på att tacka dig för att vi får hälsa på dig och dina katter. Vi har inte riktigt kommit över Simons pricktest ännu, det skall jag ärligt säga. Speciellt Elin. För henne är Esprit den finaste katten, näst efter Simba. Vi kommer gärna snart och tittar till er igen. Framför allt om det blir fler kattungar! Kram på dig och en god fortsättning på det nya året. Stina

    SvaraRadera