söndag 11 april 2010

1 år

Idag fyller Esprit 1 år. Webberiet's första egna avkomma som har fått stanna kvar i katteriet.


Söt
Om man ska beskriva Eprit med några få ord så skulle det bli söt och rar. Hon är en verkligt rar kattflicka, snäll, omtänksam och vänlig. Leker gärna en stund om tillfälle bjuds.

Påskafton 2009
Minns förra långfredagen hur hela familjen for iväg på kalas. Det där kalaset som jag verkligen ville följa med på. Men Ariel hade redan gått en dag över tiden och eftersom jag vet att hon väntar på att föda om jag inte är där så kunde jag inte lämna henne. Faktum är att Ariel vill "hålla i handen" under förlossningen. Ibland bara måste djuren få gå i första hand.

Så jag satt alltså där ensam hemma på långfredagen och väntade på att förlossningen skulle komma igång. Dagen gick och familjen både åkte iväg och hanna komma hem igen uppfyllda av kalasglädje. Det blev kväll och läggdags. Så vid halvtolvtiden gick vattnet, sen följde en lång väntan. Fick bädda ner mig på golvet framför födslolådan. Där låg vi alltså både Ariel o jag och slumrade av och till medan värkarbetet sakta kulminerade. Så föddes äntligen en liten unge och strax därpå, kl 06.03 föddes lilla Esprit.

Ariel visade sig tydligt nöjd och lugn efter de två små så trots väsentlig viktökning, kändes förlossningsarbetet avslutat och jag kunde ta i tu med städning och allmänt barnmorskeompysslande av den nyblivna mamman och de små.


Första året

Nästan foderkatt
Gick länge i valet och kvalet om jag skulle behålla Esprit, sälja henne eller sätta ut henne på foder. Hon såg lovande ut redan som liten. Inte perfekt men alldeles underbar och utvecklades fint. En härlig familj hade fastnat för Esprit och hälsade på henne flera gånger. Allt verkade verkligen toppen. Kanske var det tur i oturen att jag vacklade, för en dag berättade fodervärdfamiljen att sonen vid ett prickprov hade visat allergi för katt. Att välja en annan familj var lika otänkbart som en försäljning. Kunde hon inte bo hos dom, skulle hon få stanna. Så blev det.

Kräsen men lättfödd
Esprits bror Diesel var en glupsk och alltid hungrig liten katt som åt allt med stor inlevelse och aptit. Lilla Esprit var desto mer sparsmakad. Hon hade inga problem att hålla vikten och ökade precis som hon skulle men hon ratade fast föda lite längre än vad som är bra för en omtänksam uppfödare som gärna ser att kattungarna utveckling går som i böckerna. Till slut släppte det när jag kom på att jag kunde smörspetsa det blötlagda kattungetorrfodret. Behövdes inte många gånger. Hon fortsatte glatt till torrfoder utan smör men har aldrig någonsin intresserat sig för blötfoder, kyckling, nötfärs eller annan "lyxmat". Inget jätteproblem men lite synd att man inte kan muta henne om det skulle behövas.

Egenheter
Esprit är en "snäll" flicka. Har inte många "hyss" eller egenheter för sig. En av hennes egenheter skulle kunna vara att hon gärna vill gå ut. Så hon krafsar på fönstret ut till kattgården så fort minsta rörelse görs i huset. Hon vill ut - en stund - en kort stund. Lyckas hon inte få den uppmärksamhet hon önskar kommer hon och nyper dig superlätt men tydligt nog där huden är bar. (Dock aldrig i ansiktet). Mycket framgångsrik och brukar fungera finfint eftersom hon är taktfull nog att göra det på skälig gå-upp-tid.

Karriär - Utställning
Tja. karriär är väl kanske att ta i. Erfarenheter är väl ett bättre ord. Esprit har iallafall gjort utställningsdebut med den äran. Tog hem ett Ex1 (excellent 1 - bäst i sin klass-ras-färg), blev även uttagen till nominering, där hon blev utslagen. Stolt och överraskad var just vad jag kände mig. Mycket stolt och MYCKET överraskad. I maj är det dags för nästa utställning. Denna gång i som vuxen.

Karriär - Avel
Esprit har redan haft ett par löp. Tänker ställa ut henne under maj och juni månad för att få en bedömning på henne som vuxen. Därefter är det tänkt att hon ska sättas i avel om inte bedömningarna skulle visa att hon är olämplig. Vilket jag naturligtvis inte tror, men det är trots allt bra att få ett par opartiska bedömningar som kan styrka framtida val.

2 kommentarer: